Ennen Portugaliin muuttoa ehdin tehdä pitkään
töitä Suomessa, noin 25 vuotta. Sinä aikana tuli nähtyä kaikenlaista. 90-luvun
kynnyksellä pääsin töihin vanhakantaiseen voimayhtiöön. Siellä oli mukava olla
töissä. Työtahti oli leppoisa, aikaa jäi myös kahvitella työkavereiden kanssa. Inhimilliset
tekijät, vaikkapa sairastuminen, ikääntyminen, avioero tai vanhemman kuolema, tiedettiin ja
otettiin huomioon. Kriisissä olevalta tai eläkeikää lähestyvältä ihmiseltä ei vaadittu yli-inhimillisiä
suorituksia.
Luulin sen olevan eläkevirka. Nyt jälkikäteen
katsottuna oma naiivius naurattaa.
Sähkömarkkinat vapautuivat, työpaikka siirtyi
Helsinkiin isompaan konserniin. Yhtiöittämisestä tuli yhtäkkiä muotia. Erityyppiset toiminnot eriytettiin omiksi firmoikseen, jotka tarjosivat ensi
alkuun palveluja saman konsernin sisällä ja vähitellen myös ulkopuolisille yritysasiakkaille.
Perustettiin esimerkiksi yhtiö tuottamaan it-palveluja, toinen huolehtimaan laitosten kunnossapidosta jne.
Siitä seurasi jännä ilmiö. Ennen samassa
firmassa työskennelleistä työkavereista tuli yhtäkkiä toisista asiakkaita,
toisista palveluntuottajia. He saattoivat yhä istuutua samaan lounaspöytään,
mutta siihen väliin ilmestyi näkymätön asiakaspalveluluukku. Toiset olivat sen takana, toiset etupuolella. He eivät enää olleet tasa-arvoisia.
Meihin
suomalaisiin on iskostettu kolme teesiä: 1) Asiakas on kuningas 2) Asiakas
on aina oikeassa 3) Asiakas ensin. Tämä pätee joka paikassa paitsi
ravintolassa. Siellä suomalainen ei kehtaa valittaa vaikka saisi lautasellisen
ala-arvoista ja ylihintaista pöperöä eteensä. Jos sitä ei pysty syömään, kipataan se lähimpään tekokukkaruukkuun.
Muualla asiakkaat tietävät arvonsa ja antavat
sen kuulua. He vaativat palvelua välillä kohtuuttominkin ehdoin. Jos jokin
homma ei toimi, reklamoidaan viipymättä. Pienistäkin asioista naristaan koska hei, me maksetaan tästä palvelusta. Ainoa
osapuoli joka joustaa, on palveluntuottaja, jonka ensisijainen tehtävä on
pokkuroida asiakkaalle. Asiakas on kuningas, jonka ei tarvitse huomioida inhimillisiä
tekijöitä. Ei kiinnosta.
Tuskin oltiin yhtiöittämisbuumista selvitty,
kun joku veijari keksi ulkoistukset. Ei yhtiön tarvitse tehdä itse muuta kuin
huolehtia ydinliiketoiminnoistaan, muut toiminnot voi ulkoistaa. Energia- ja
tietoliikennealoilla hypättiin tähän kyytiin niin kovalla vauhdilla että meinasi saappaat jäädä mutaan kiinni, teollisuus seurasi
perässä. Aloitettiin rakennus- ja kunnossapitotoiminnoista, sitten kun vielä
haluttiin riisua yhtiöstä vähemmän oleellisia toimintoja, ulkoistettiin myös it-tuki,
taloushallinnon toiminnot, puhelinvaihde ja palkanlaskenta. Juu, suomalaisten
työntekijöiden palkkoja lasketaan mm. Puolassa ja asiakastukihenkilöitä istuu
Lissabonissa. Ennen vanhaan kun soitit palkanlaskijalle, hän tiesi kuka olet ja mitä teet. Tunsi sinut. Ehei enää.
Seurasi taas jännä ilmiö. Asennustiiminvetäjän entisestä pomosta saattoi yhden sopimuspumaskan allekirjoituksella
tulla asiakas. Ja tokihan palveluntuottajaa on vielä helpompi pompottaa kuin
alaista. Inhimilliset tekijät saa heivata hetteikköön, hommat on hoidettava, siitähän me maksetaan.
Ulkoistukset ovat hyvä business. Yksi yhtiö
myy toiminnon, joka sille itselle on tukitoiminto, mutta toiselle yhtiölle
liiketoimintaa. Ulkoistava yhtiö saa siitä ihan oikeaa rahaa. Ostava yhtiö
ostaa toiminnon henkilöstöineen ja solmii samalla palvelusopimuksen x vuodeksi.
Siitä alkaa hirveä, ilmat pihalle puristava korsetinkiristys, jotta aiempi nollatuloksella tuotettu tukitoiminto
saadaan kannattavaksi liiketoiminnaksi. Tässä vaiheessa tekisi mieli huhuilla
järjen perään, mutta se on jo myöhäistä.
Näin on päästy tilanteeseen, jossa
asiakasyhtiöllä on henkilöstöä enää vain johtoryhmän ja muutaman päällikön verran,
ja entinen henkilöstö on ripoteltu eri yhtiöihin tuottamaan palveluja. Luulisi
tämän riittävän, mutta ei suinkaan, vielä mitä. Seuraavaksi joku jästipää
(anteeksi, parempaa sanaa tälle ei oikeasti ole) tällaisessa liiketoimintoja ostaneessa yhtiössä saa päähänsä, että
kannustetaan henkilöstöä yksityisyrittäjiksi. Vaikkapa asentaja voi perustaa
oman toiminimen ja tehdä sen lukuun töitä entiselle työnantajalleen x vuodeksi
solmittavalla palvelusopimuksella, lisäksi hän voi hankkia muita asiakkaita.
Täten saadaan taas kiva asiakas-palveluntuottajakuvio, jossa inhimilliset
tekijät voidaan toivottaa hevonkuuseen, bye bye. Joillekin tällainen yrittäjyys on
mieluista. Toisille ei. Jos työntekijälle ehdotetaan tällaista järjestelyä
eikä hän suostu siihen, näytetään ovea. Ensin toki pyydetään palauttamaan
avaimet, jotka siihen käyvät.
Keskustelin eilen erään minulle tärkeän
ihmisen kanssa. Hän kertoi olevansa väsynyt ja huonovointinen. Hän tekee
yksityisyrittäjänä töitä projektiin, jossa tehdään 12-tuntisia päiviä. ”Onko
sun ihan pakko?” kysyin. ”Asiakas vaatii”, hän vastasi. Jollei tee sitä mitä
asiakas vaatii, on turha odottaa töitä jatkossa. Kai se on sitten työssäkäyvän
aktiivimalli.
Tietenkin ymmärrän millä pelisäännöillä
liike-elämässä toimitaan, mutta onko oikein, että se tapahtuu inhimillisten
tekijöiden kustannuksella? Työmaalla olevan palveluntuottajan on vähän vaikea
lähteä kesken työpäivän lääkäriin, jos sairastuu. Töitä painetaan, painetaan,
painetaan niin kauan kuin henki pihisee ja taju kulkee. Kyllähän nuori ihminen jaksaa oman aikansa, mutta kun mittarissa alkaa olla reippaasti yli 50 kierrosta, alkaa vauhti hyytyä. Se on inhimillistä. Miksi ihmistä kohdellaan kuin konetta, joka on korvattavissa kun se leikkaa kiinni? Nostakaa vaan eläkeikää, niin tehdään maahanmuuttajille tilaa kun itsensä loppuun raatanut kantaväestö heittää veivin ennen eläköitymistään.
Ugh, olen puhunut, taas kerran. Hyvähän se on tässä jupista kun on itse hypännyt pois oravanpyörästä.
Kuvissa Cristo Rei, Kuningas Kristus. Kuulopuheiden mukaan ei ollut asiakas vaan palvelija.
Jotain samaa tulin kokeneeksi 90-luvun puolivälissä oltuani 10v töissä SLO
VastaaPoistaOy:ssä Vantaalla.
Ollaankohan me pikkuserkkuja keskenämme?
T.Jarmo Pajaskoski (isä oli Äyräpään Patrakoita)
Hei, huomasin kommenttisi vasta nyt. Minunkin isäni oli kotoisin Äyräpäästä, joten sukulaisia varmaankin olemme!
Poista