"Eläminen on taistelua" |
Portugalissa ei ole minkäänlaisia vappuhulinoita. Tänään vapunpäivänä voi jossain olla kommunistien ja työväen tilaisuuksia, mutta
muutoin on ihan tavallinen arkipyhä, monilla työpäivä. Vappuaaton perinteisiin kuuluu ripustaa ovelle ja/tai ikkunoihin eräitä keltaisia kukkia, kuulemma siksi, etteivät noidat (toisen selityksen mukaan aasit) pääsisi sisälle. Naapurinkin ovella roikkuu nyt kukkia.
Itse juhlistin vappua eilen
tuoreilla katkaravuilla, kuohuviinillä ja tapaksilla. Viihdyimme illallispöydässä puolille öin napostellen ja keskustellen. Vapunpäivä vierii käsitöiden ja
kirjoitushommien parissa. Ystäväni Carlos aloitteli tänään heinänteon, ja se taitaa
tulla tänään valmiiksikin hänen pelloillaan. Osuuskunnan puimuri on käytössä
tuntivuokralla, ja joukko maanviljelijöitä tekee yhdessä kaikkien heinätyöt.
Aikaa vievintä on kuskata heinät pellolta varastoitavaksi maatilalle, joten siihen
työhön valjastetaan kaikkien traktorit.
Luterilaisen koulukasvatuksen saaneena joudun välillä miettimään
suhdetta työntekoon. Kun terveelle työikäiselle nähtävästi ainoa oikea tapa
elää on tehdä rutosti töitä ja ansaita palkkaa, poden lievää syyllisyyttä
siitä, että irtisanouduin työpaikastani ja olen nyt vapaalla. Jouten en silti
ole, vaan koko ajan teen jotain. En vaan vielä ole ansainnut senttiäkään, mutta
tahtotila ja tavoitteet on olemassa.
Suomessa ihmisen arvo usein määritellään hänen tekemänsä
työn perusteella. Jopa ”sinkkumarkkinoilla” mikä tahansa päällikkö on kovempaa
valuuttaa kuin taksikuski. Jokainenhan sen tietää, vaikkei myönnä. Ammatti
jossain määrin kertoo millainen olet ihmisenä ja mihin yhteiskuntaluokkaan
kuulut Suomen muka luokattomassa yhteiskunnassa. Oletko "pelkkä" duunari vai "jopa" johtaja?
Mutta miten
määritellään työ? Mikä on työtä? Wikipedia-tietosanakirja määrittelee työn näin:
”Työllä tarkoitetaan jonkin tehtävän
suorittamiseen tähtäävää pitkäjänteistä, aktiivista ja tavoitteellista
toimintaa, joka liittyy tyypillisesti toimeentulon hankkimiseen (ansiotyö) tai
yksilön omien taikka hänen lähipiirinsä aineellisten tarpeiden tyydyttämiseen
(kotityö). Muunlaista työtä kutsutaan vapaaehtoistyöksi.”
Onko
siis niin, että tekeminen muuttuu työksi vasta sitten, kun joku maksaa siitä
jotain ja sillä ansaitsee elantonsa? Muuttuuko kultasepän tekemä koru työn
tulokseksi vasta sitten kun hän saa sen myytyä? Ja talouskriisissä, kun kauppa
ei käy, hänen korujen eteen tekemänsä työ onkin arvotonta tekemistä? Vuokraemäntäni
aikuinen tytär on osa-aikatöissä supermarketissa. Hän ei ansaitse tarpeeksi
voidakseen muuttaa pois kotoa. Eikö hän siis teekään töitä, koska ei ansaitse
elantoaan?
Onko
kirjoittaminen työtä vasta sitten kun kirja julkaistaan? Sitä ennen se on
pientä puuhastelua? Vapaaehtoista se ainakin on. Itse suhtaudun kirjoittamiseen työnä, sillä en pelkästään omaksi
ilokseni ole tarinaa miettinyt ja sanoja lauseiksi muotoillut. Kyllä sillä on
tarkoitus ansaitakin jotain, jos hyvin käy. Tiedän kyllä, että Suomessa on
kirjailijaksi pyrkiviä satamäärin, jollei tuhansia, ja että jokaista tuhatta
kustantajille tarjottua käsikirjoitusta kohden yksi julkaistaan. Vuoden aikana
julkaistuista kirjoista kun vähentää poliitikkojen muistelmat, muut julkkikset
ja jo asemansa vakiinnuttaneet kirjailijat, niin montako esikoiskirjailijaa saa
äänensä kuuluviin?
En anna
tuon lannistaa. Ainakin yritän, ettei sitten vanhana kiikkustuolissa tarvitse
jossitella.
Vein ison Ikea-paperikassillisen lehtiä ja kartonkia
keräyspisteeseen. Niitä on täällä melkein joka kadunkulmassa, mutta silti
kaikki eivät ymmärrä lajitella ja kierrättää. Roskiksessa pilkottaa usein muovisia
vesipulloja tai viinipulloja. No, aloin lappoa paperisälää keräyssäiliöön, kun
seinänaapurissa asuva rouva hihkaisi minulle ja tuli luokseni. Hän kysyi,
saisiko hän sen kassillisen paperia ja kartonkia, ja sanoi vielä, että voisin
jättää kaikki kierrätettävät jätteet heidän ovelleen tai hänen autonsa luo. Hän
hoitaa ne kierrätykseen, hän on työtön.
Ihmettelin Carlosille illallispöydässä, että mahtaa naapurin
rouvalla olla melkoinen ekologinen omatunto, kun haluaa lajitella roskia muiden
puolesta. Ei sentään. Carlos kertoi, että on firmoja jotka ostavat
keräyspaperia, metallia, muovia jne. Ei siitä juuri mitään makseta, ehkä euron
tai pari saa autolastillisesta uusiokäyttöön kelpaavaa tavaraa. Naapurin rouva
siis käy läpi muiden jätteitä ja valikoi niistä sen minkä voi myydä
kierrätysfirmoille. Olen nähnyt hänen tekevän niin, en vain aiemmin ymmärtänyt
syytä. Ja hän tekee sen vain muutaman euron tähden. Työtä se on sekin, vaan harva meistä suomalaisista moiseen työhön ryhtyisi.
Työtähän tehdään yleensä sen takia, että siitä saadaan rahaa. Bonusta
on, jos työstään vielä pitää, eikö vaan? Mutta onko palkkatöissä käyminen ja
rahan tienaaminen ainoa oikea tapa elää? Entä itse elämä? Pärjäisikö sitä vähemmälläkin
rahalla?
Lähikylässä asuu saksalainen nuorukainen vuokraamassaan
pienessä hökkelissä. Hän tekee paikallisille maanviljelijöille satunnaisesti
töitä, esimerkiksi poimii pellolta puimurin tiputtamat maissintähkät. Töitä hän
tekee juuri sen verran kuin on tarpeen saadakseen rahaa kahviin ja tupakkaan.
Vihannekset hän kasvattaa itse ja pyydystää myös kaneja ruuaksi. Kun hän ottaa
kylvyn, hän tekee pihalla tulen alumiiniammeen alle ja lämmittää veden suoraan
ammeessa. Ja miksi hän viettää tällaista hippielämää? Siksi, koska elämä Saksassa oli
arkisin pelkkää pendelöintiä työn ja kodin välillä, ja viikonloppuna vedettiin
pää täyteen. Sama rutiini viikosta toiseen. Aurinko näyttäytyi hänen kotiseudullaan muutamana päivänä
vuodessa. Hän sai siitä tarpeekseen, päätti lähteä Brasiliaan ja päätyi matkan
varrella pieneen kylään Portugaliin. Hän valitsi itselleen sopivan tavan elää.
Perheettömän on tietenkin helpompi tehdä tällaisia
valintoja, kun vastuun kantaa vain itsestään. Paradoksaalista, että usein juuri
perheellisten on pakko tehdä töitä ja paljon, jolloin aikaa ja voimia jää
vähemmän juuri sille jonka vuoksi työtä tekee: perheelle.
Kun nyt, tässä iässä ja tässä tilanteessa, puntaroin kumman
valitsisin, jos se olisi mahdollista; perheen ja palkkatyön vai tämänhetkisen
vapauden, niin en osaa valita. Pohdinta on lähinnä retorista, sillä
valinnanmahdollisuutta ei ole. Ei sillä ole edes väliä. Tämä on minun osani, ja
sillä hyvä.
Jutun kuvituksena ei ole työtä tekeviä ihmisiä, vaan
yksityiskohtia kalastajaveneistä. Joka vuosi moni kalastaja päätyy hyiseen
hautaan Atlantin aalloilla. Läheisen Caxinasin kalastajakylän sumusireeni on
huutanut melkein läpi koko talven varoittaen milloin sumusta, milloin kovasta
aallokosta. Silti kalastajat uhmaavat vaaraa tehdäkseen työtään. Miksi? Jollei
pyydä kalaa, ei saa rahaa, eikä perheellä ole ruokaa.
Elämän realiteetit EU-maassa ovat joskus karun yksinkertaisia.
Olipa hyvä kirjoitus, itsekin olen miettinyt paljon samoja asioita, kun kyllästyin oravanpyörään meksikolaisessa toimistossa ja palasin opiskelijaksi portugalilaiseen yliopistoon. Näin valmistumisen kynnyksellä sitä taas pohtii toimeentuloa ja sitä, miten elämän parhaimmat vuodet kuluvat usein ankeissa toimistoissa pitkiä päiviä paiskoessa.
VastaaPoistaKiitos palautteesta. Voin lohduttaa, että ne elämän parhaimmat vuodet saattavatkin alkaa vasta silloin, kun niiden olisi luullut olevan jo takanapäin.
Poista