Luin jokin vuosi sitten artikkelin
tutkimuksesta, jonka mukaan karjalaisevakkojen tuntema juurettomuus
on siirtynyt heidän lapsiinsakin. Se kolahti omalla kohdalla. Olin
kyllä nähnyt juurettomuuden ja kaipuun kauas Karjalan kotiseuduille
omissa vanhemmissani, mutta en osannut yhdistää sitä itsessäni
siihen kodittomuuden ja minnekään kuulumattomuuden tunteeseen,
jonka jollain tavalla tiedostin jo varhain. En väitä etteikö minun
olisi ollut hyvä olla kaupungeissa, joissa asuin, ja asunnoissa,
joita kodiksi kutsuin, mutta minnekään en ole tuntenut kuuluvani.
Juuret – mitä ne muka ovat ja mitä niillä tekee?
Äidin pelakuu. |
Kävin tapaamassa äitiäni Porvoossa,
missä kasvoin ja elin melkein yhtäjaksoisesti 30 vuotta. Jos
kysytään, sanon olevani kotoisin Porvoosta. Silti minulla ei ole
minkäänlaista tunnesidettä sinne. Se on vain kiva kaupunki muiden
joukossa. En koe mitään nostalgiaa kulkiessani Vanhan (vai Wanhan?)
kaupungin kujilla. Katselen niitä kuin vieras, kameran
kyklooppimaisella silmällä, ja kiinnitän huomiota lähinnä
talojen väreihin.
Asuin kymmenisen vuotta Järvenpäässä,
mutta en koskaan oppinut sanomaan sitä kotikaupungikseni. Se oli
vain paikka, jossa asuin. Helsingin satelliitti, vihreä
nukkumalähiö. Entinen koti siellä on tällä hetkellä lähinnä
riesa, koska en ole onnistunut löytämään sille uutta
vuokralaista. Vuokra-asunnoistako muka pulaa ja vuokrat nousseet?
Helsingissä ehkä. Miksi kaikki haluavat asua siellä?
Kuljin yhtenä päivänä kasin
ratikalla Kallion ja niiden seutukuntien läpi, näin ihmisiä
keskellä päivää katukuppilassa naamat punaisina puolen litran
kolpakot edessään, ja jonkun hoippumassa humalassa, toisen
bussipysäkillä sammuneena. Yhdessä kadunkulmassa istui
nuorisojoukko kaljatölkit käsissään. Minua alkoi ahdistaa.
Tällaistahan täällä olikin. Yksi Suomi-kolikon puolista
näyttäytyi tahriintuneena ja rumana. Pienen Porvoon idylli tuntui olevan kuin toisesta maailmasta.
Maassa maan tavalla, totesi paras ystäväni, kun kerroin hänelle Kallion kierroksesta. Niinpä.
En siis ole porvoolainen, enkä
järvenpääläinen. Olen vain suomalainen, evakkojen jälkeläinen.
Juuret Suomessa ovat olemattomat, eivätkä ne ole sen kummemmat
menetetyssä Karjalassakaan. Se on vain paikka, josta olen kuullut
puhuttavan lukemattomat kerrat. Ehkä siellä pitäisi käydä ja
katsoa, tuntuuko se joltain. Tuntisinko sisälläni jotain
ihmeellistä, yllättävää. Mutta miksi pitäisi? Jos vanhempani
olisivat Oulusta, tuskin tuntisin tarvetta käydä sielläkään
tutustumassa heidän lapsuutensa maisemiin. Ei se suinkaan tarkoita
sitä, ettenkö ymmärtäisi heidän kaipuutaan kotiin. Jokainen
tuntee sitä silloin kun ei ole siellä, oli se missä vaan. Jossain
vaiheessa pitää kuitenkin kyetä asettua aloilleen, jos vaan
onnistuu löytämään sen paikan, jonne tuntuu kuuluvansa.
Kirkko, jonka katon humalainen huligaani pisti palamaan. |
Matkustelin aikani. Ranskassa ja
Espanjassa aloin tuntea olevani lähellä sitä mitä etsin. Avarat
maisemat, valo, värit, omanlaisensa elämäntapa ja asenne muihin
ihmisiin – se tuntui sellaiselta, jonka voisi tuntea omakseen.
Portugaliin päädyin sattuman kautta ja vain pienen harkinnan
jälkeen, mutta vahvan kuuluvuuden tunteen koin konkreettisesti jo
ensimmäisen Portugalin vuoden aikana. Kiipesin yhden ystäväni
kanssa Caramulon vuoriston korkeimmalle huipulle, 1000 metrin
korkeuteen, ja katselin sieltä avaraa maisemaa alas laaksoihin.
Siellä, keskellä ei mitään, tunsin tulleeni kotiin. Kaukana
Euroopan toisella laidalla löysin sen, mitä evakkojen jälkeläisenä
en ollut tiennyt edes etsiväni. Tunteen siitä, että kuulun
jonnekin. Paikan, jonne voin alkaa kasvattaa juuriani, sellaisia,
jotka loppuelämäni aikana ehtivät tarrautua siihen maaperään,
joka saa minut iloiseksi, luovaksi, voimaan hyvin. Sitä hyvää oloa
voin jakaa lähelleni ja toivottavasti myös vähän kauemmas.
Maailma on ahdistusta pullollaan. Kirjoituksillani ja tarinoillani en
halua lisätä lastia siihen kuormaan, päinvastoin. Uskon,
väkivahvasti, että myönteisillä ajatuksilla ja teoilla ihmisen taakkaa
voi keventää, oloa helpottaa. Harmi vaan, että suomalaisessa
kirjallisuudessa nimenomaan ahdistus, kurjuus ja rikokset ovat suosittuja.
Niin, ja poliitikkojen muistelmat.
Palaan
vanhempieni juurille. Mummolan kirjahyllyssä oli kirja nimeltä ”Ilo
pintaa vaik syvän märkänis”. Lapsena tavasin ja toistin kirjan nimeä itsekseni, yrittäen ymmärtää mitä se oikein tarkoitti. Nyt alan
ymmärtää karjalaista elämänkatsomusta. Sitä sinnikkyyttä ja
huumorintajua, jolla sodasta, evakkoudesta ja juurettomuudesta on
selvitty. Harva asia on niin vakava, etteikö sitä voisi pienellä
vitsillä keventää. Ei se tosiasioita muuta, mutta se muuttaa sitä,
miten kestämme ne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti