Parin viime vuoden aikana olen miettinyt paljon kuolemaa,
elämää, vanhenemista ja työntekoa. Kuolemaa siksi, kun rakas isäni kuoli; elämää
siksi, koska elän; vanhenemista siksi, koska elän samassa taloudessa
muistisairaan ihmisen kanssa ja näen, miten vanheneminen voi tehdä kipeää;
työntekoa kai siksi, koska olen suomalainen, ja se vaan on meillä selkärangassa.
Olenko tullut joihinkin johtopäätöksiin? Kyllä kai. Hyvässä
skenaariossa elämme, teemme töitä, vanhenemme ja kuolemme. Ihannetapauksessa
elämme täyteläistä elämää, teemme työtä josta pidämme ja jolla ansaitsemme
riittävän toimeentulon, vanhenemme suhteellisen terveinä ja kuolemme nopeasti
ja kivuttomasti, niin sanotusti saappaat jalassa. Vanheneminen on onni ja
etuoikeus, jota ei kaikille suoda.
Silloin kun jokin asia mättää – ja aina silloin tällöinhän
jokin asia mättää – muistan työtoverini ja ystäväni Matin sanat: ”Kun sairastaa
syöpää, oppii asettamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Katkennut pikkurillin
kynsi ei oo enää mitään.”
Se oli vielä silloin kun Matti teki töitä työpaikalla.
Sitten hän siirtyi tekemään työt kotona tulehdusvaaran vuoksi. Hän eli
eristettynä muista ihmisistä, hoitojen vuoksi pimeässä, poissa päivänvalon ulottuvilta.
Matti kuoli asuessani Portugalissa ensimmäistä kertaa. Olin
yrittänyt soittaa hänelle vielä paria viikkoa aiemmin käydessäni Suomessa,
mutta hän ei enää vastannut puhelimeen. Hän oli saattohoidossa. Hän ei saanut
vanhenemisen lahjaa.
Elämän ja kuoleman lisäksi uskon elämään kuoleman jälkeen.
Ihmisen ruumis hajoaa ja muuttuu tomuksi tai tuhkaksi, mutta sielu jää elämään
läheisten ihmisten mieliin. Hyvässä ja pahassa, mutta vahvemmin hyvässä.
Vanhanrouvan serkku kävi kyläilemässä yhtenä päivänä, ja
saattelin dementoituneen vanhuksen päivän päätteeksi kotiinsa. Kiskaisin
päälleni pitkän mustan takin ja Gaian hihnan päähän, ja lähdimme kävelemään
kiviselle kadulle. Totesin leskivanhukselle, että olemme näköjään kaikki
mustissa; niin hän, leski, kuin minä ja rottweilerinpuolikaskin. Vanhus
hätkähti ja kysyi: ”Onko joku kuollut?” Rauhoittelin häntä.
Vanhus kertoi pukeutuvansa aina mustiin, koska hänellä oli
hyvä mies. Kunnioituksesta kuollutta miestään kohtaan hän käyttää pelkästään
mustaa koko oman loppuelämänsä.
Naapurin leskirouva ei pukeudu mustiin, vaikka kaikista
puheista ja seitsemästä pojasta päätellen mies oli hänelle rakas. Hän pyöräilee
kirkolle joka lauantai viedäkseen haudalle tuoreet, oman puutarhan kukat. Joka
viikko, ja miehen kuolemasta on jo toistakymmentä vuotta. Se, ja lauantai-illan
messu rytmittävät leskirouvan viikkoa. Niin ja vanhainkodin järjestämä
uimahallireissu joka keskiviikko.
Kun olen seurannut vanhanrouvan ja hänen serkkunsa
keskustelua, jossa samat aiheet toistuvat tiuhaan tahtiin, olen huomannut mitä
vanhukset eniten kaipaavat: kaltaistaan seuraa. Sitä, että joku juttelee ja
jaksaa kuunnella ne samat jutut moneen kertaan eikä välitä siitä, vaikka puolet asioista on uneksittuja tai
kuviteltuja. Sitä, että on joku jonka kanssa voi jakaa vanhoja muisteloita. Minusta,
vaikka kotona paljon olenkin, ei ole paljoa seuraa. Pelkkä läsnäolo ei riitä.
Väittäisinkin, että vanhainkoti ei aina ole huono vaihtoehto
varsinkaan muistisairaalle vanhukselle. Kun perustarpeet ovat hoidossa, tulevat
toissijaiset tarpeet: seura, huomion saaminen, menneiden muistelu. Kosketuksen
laskisin perustarpeisiin. No, ainakin Portugalissa. Suomalaisethan ovat
kosketuskammoista kansaa, kuten tutkija, yliopistonlehtori Taina Kinnusen tekemä
tietokirja Vahvat yksin, heikot sylityksin
esittää.
Löysin eilen päästäni ensimmäisen harmaan hiuksen. Se hohti
ilta-auringon valossa ja tuntui karkealta sormien välissä. Aluksi ajattelin,
että ”Apua! Mitä tälle tehdään? Nypinkö irti?” Sitten rauhoituin ja ymmärsin,
että olen saavuttanut yhdenlaisen etapin. Minusta tulee vielä vanha, jos hyvin
käy.
Matti, jos eläisi ja kuulisi minun murehtivan harmaata
hiusta, nauraa röhähtäisi ja mörähtäisi: ”Oo iloinen että sulla sentään on
hiukset päässä.”
Kuka vielä väittää, ettei ihminen jää elämään kuolemansa
jälkeen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti