Musta enkeli kantaa kymmentä käskyä (Coimbra). |
Minun piti kirjoittaa kesästä ja kärpästen vallankumouksesta
keittiössä. Muutin mieleni, sillä a) kaksi päivää kestänyt, kärpäset villinnyt
lämpöaalto meni jo ohi ja alkoi sataa kaatamalla ja b) silmiin sattui nuoren
helsinkiläisen Sara Korhosen mielipidekirjoitus Hesarissa. Hän kirjoittaa, että
seksikaupan kieltäminen tarkoittaisi käytännössä sitä, että ihminen menettäisi
oikeuden hallita ja määrätä sen mitä ruumiillaan tekee.
Paljon enemmän ajatuksia herättävää kuin kärpäspaperissa
sätkivät pörrääjät.
Portugali on yhä taloudellisessa ahdingossa, ja
yksityisyrittäjillä on tiukkaa. Seksikauppa kuitenkin rehottaa, mutta kilpailu
siinäkin on kovaa. Sanomalehdistä löytyy sivukaupalla pyllyn tai rintavarustuksen
kuvilla varustettuja ilmoituksia, Internetin deittailusivustoilta vielä lisää.
Myyntivaltteina käytetään mm. suutelua ja anaaliseksiä. Viisitoista euroa on
käyväksi katsottu korvaus peruspalveluista. Vertailun vuoksi: näillä tienoilla
siivoojan tuntipalkka on 5-6 euroa.
Eräs mies kertoi miesten hakevan prostituoiduilta sitä mitä eivät kotona saa. Hän kertoi myös, että brasilialaisprostituoidut
– joita on Paljon - tekevät työtään siksi koska pitävät
seksistä niin paljon. Brasilialaiset tunnetaan täällä vapaamielisinä ja täysin
estottomina – ja seksistä hyvin paljon pitävinä, sillä eihän elämässä paljoa
muuta ilonaihetta ole. Toinen kertoi syyksi sen, että mies haluaa tuntea omistavansa naisen. Se on alistamista, eikö vaan?
Monet ammatinharjoittajat työskentelevät asunnoissa, kuten alakerran
naapurini taannoin Espinhossa. Carlos oli tulossa käymään luonani, kun hänet
yritettiin rappukäytävässä houkutella naapuriin ”hierontaan”. Joitakin asiakkaita käveli rapuissa vastaan. Ihan tavallisen näköisiä miehiä, nuoria ja vanhoja. Ei yhtään sellaisia, mitä olisin kuvitellut (= vastenmielisen oloisia miehiä, jotka eivät seksiä saisi muuten kuin maksamalla siitä).
Elämän liikennemerkit. Ota tästä sitten selvää. (Vila Chá) |
Toiset taas työskentelevät
kaupunkien kaduilla tai puistikoissa, ja jotkut maanteiden varsilla metsiköiden
laidassa. Kyllä, jos maaseutuajelulla näet tienposkessa istumassa värikkäästi
pukeutuneen naisen tai naisen varusteisiin sonnustautuneen miehen, on kyse
juuri yksityisestä ammatinharjoittajasta, ei henkilöstä joka ihan vaan
huvikseen katselee ohikulkijoita keskellä ei mitään.
On varmasti ihmisiä, niin miehiä kuin naisia, jotka katsovat
prostituution itselleen hyväksi tavaksi tehdä työtä ja ansaita elantonsa tai
rahoittaa opiskelunsa. Vielä enemmän on varmasti heitä, jotka ajautuvat siihen
olosuhteiden pakosta.
Vuosi sitten läheisellä pienteollisuusalueella istui ohi
ajaessamme usein nainen kahden päällekkäin laitetun kivenmurikan päällä.
Hänellä oli yleensä yllään kirjavat trikoot ja nahkatakki, ruskea tukka oli
ponnarilla. Hän kyhjötti kivillään, pää roikuksissa kämmeneen nojaten, ja
tuijotti tyhjyyteen kuin apaattinen aasi. Hän odotteli asiakkaikseen
työkeikalla olevia rekkakuskeja, joille tarjosi sitten pientä korvausta vastaan
hetken huumaa. Ei, en usko että hän teki työtään siksi koska piti siitä, vaan
ihan vaan vaihtoehtojen puutteesta. Pidetään mielessä se, että sosiaaliturva on
Portugalissa lapsenkengissä Suomeen verrattuna ja työpaikat kiven alla.
Sittemmin nainen on paikalta hävinnyt, mutta kivet nököttävät yhä tienlaidassa.
"Kyllä se vähän pistää miettimään." (Espinho) |
Saran kirjoitus sai minut miettimään kahta asiaa:
määräämisoikeutta omasta elämästään ja sitä, miten asenteet ovat vuosisatojen
ja -kymmenten saatossa muuttuneet. Asia, jota joskus on pidetty oikeana ja
hyväksyttävänä, ei tänä päivänä enää olekaan sitä. Otetaan esimerkiksi vaikka
Suomessa käytössä ollut huutolaisjärjestelmä, muualla maailmassa aivan
yleisesti harjoitettu ja hyväksytty orjuus. Entäpä noitien polttaminen roviolla
tai kristittyjen heittäminen leijonien eteen, kansanhuviksi? Nykyihminen katsoo
niitä erilaisin silmin kuin sen ajan ihminen. Maailma muuttuu, lukija rakas, ja
usein jopa inhimillisempään suuntaan.
Vastaavasti jotkut asiat, joita tänä päivänä emme hyväksy,
voivat tulevaisuudessa olla arkipäivää. Eutanasia on yksi niistä. Jos ihmisellä
pitää olla määräämisoikeus siitä, mitä hän kehollaan tekee, niin miksei parantumattomasti
sairas, kärsivä saa päättää siitä milloin elämän liekin kehossa saa sammuttaa?
Koska se on Jumalan lakien vastaista? Entä jos kyseinen ihminen ei usko
Jumalaan? Siksi koska elämä on pyhä? Onko se, oikeasti? Kun hiukan lukee
uutisia huomaa, että ei se käytännössä ole sitä.
Haluaisin kirjata hoitotestamenttiini, että minut
avustettaisiin ikuiseen uneen inhimillisellä, kivuttomalla tavalla sitten jos
minulla ei ole enää mitään annettavaa lähipiirille eikä mitään muuta
vastaanotettavaa kuin kuihtuneen kehon hengissä pitäminen. Ensisijaiseksi
kriteeriksi en määrittelisi kehoni rapistumista, vaan mielen ja aivotoiminnan rappeutumisen.
Jos en enää kykenisi kommunikoimaan ymmärrettävällä tavalla omia tarpeitani ja
ajatuksiani enkä myöskään pystyisi käsittämään sitä mitä minulle viestitään. Jos en
tunnistaisi ketään, en muistaisi missä asun, mitä vuotta eletään, miten teetä keitetään. Jos olisin ympäristölleni
pelkkä rasite, kykenemätön aikaansaamaan kenessäkään positiivisia tuntemuksia.
Jos aivoni olisivat sellaista sössöä, että en enää käsittäisi tästä maailmasta
mitään, missään ei olisi mitään järkeä eikä iloa, olisin pelkkä ylläpidettävä keho,
elämän irvikuva, kuolemankin hyljeksimä. Haluaisin vapauden valita olla
elämättä niin.
Elämä ja ikuisuus rinta rinnan (Ovar). |
Miksi ajattelen näin? Minulla ei ole lapsia, joille yhä
olisin äiti vaikka en ketään heistä enää tunnistaisikaan. Kukaan ei kävisi vierailemassa luonani ajatellen, että ”tuo on yhä se sama, rakas ihminen,
vaikka onkin kovin muuttunut. Että hän on vielä luonamme ainakin fyysisesti,
jollei henkisesti. Pidetään hänestä huolta ja kiinni niin pitkään kuin voimme.”
Ei, ei minulla olisi enää mitään annettavaa kenelläkään, ei
edes menneiden muistelua. Elämäni olisi jo eletty, enkä siihen enää tarraisi
kiinni. Pieni pistos, ja puolisokin saisi vapauden. Pidetään taas mielessä se, että Portugalissa on tapana pitää vanhukset kotona kaikista sairauksista huolimatta, ainakin jos hoitokotiin ei ole varaa. Se on omaisille raskasta ja rajoittaa elämää paljon. Henkilökohtaisesti en haluaisi olla sellaisena taakkana. Silti minua ei haittaa osallistua muistisairaasta vanhuksesta huolehtimiseen, kuten nyt teen. Se on eri asia.
En sano, että kaikkien kohdalla pitäisi toimia esittämälläni tavalla. En
sano, että kaikkien pitäisi ajatella samalla tavalla. Sanon vain, että tietyissä puitteissa haluaisin
saada itsemääräämisoikeuden omaan kuolemaani yhtä hyvin kuin elämäänikin.
Elämän kuluneet portaat (Porto). |
Yhteiskunta, ja ihminen sen mukana – vai päinvastoin? – muuttuu
ja sopeutuu. Se tapahtuu hiljalleen. Joskus sitä pitää vaatia adressein,
mielenosoituksin, mielipidekirjoituksin. Tapahtuu kehitystä ja edistystä, sillä
maailma ei valmiiksi tule. Ehkä vajaan kolmenkymmenen vuoden kuluttua, jos niin
pitkään elän, on valinnanvapaus jo mahdollista. Sitä odotellessa yritän pitää
pääni sisällöstä huolta. Kanadalaistutkimuksen mukaan kaksikielisyys voi lykätä
Alzheimeriin sairastumista usealla vuodella.
Ugh, olen taas puhunut. Huomenna lähden Lissaboniin, käyn
tapaamassa pelotonta suomalaista Leenaa, joka on avannut Lissaboniin
vähänkäytettyjä englanninkielisiä kirjoja myyvän Bivar-kirjakaupan. Seuraavassa päivityksessä siis Lissabonin kuulumisia ja kuvia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti